woensdag 8 april 2020

2020 - De draad weer oppakken

Hallo allemaal,
zoals jullie wel weten ben ik al jaren verknocht aan de Holle Kropper. 
Ik heb het ras nooit vaarwel gezegd, ondanks dat ik er de laatste jaren weinig aandacht aan heb besteed. Ik had alle kaarten op de postduiven gezet, de dieren van de hele lange adem hadden mijn bijzondere aandacht. 
Dit jaar deden zich op professioneel vlak nieuwe kansen voor, kansen die ik graag aanneem. Dat Corona later ook nog een rol ging spelen staat hier los van, al zet het wel ieders leven en hobby voor nu even op de kop.
Dit heeft wel gevolgen voor mijn hobby, of eigenlijk passie. De wedstrijdsport beoefenen met postduiven werd onmogelijk, het kweken van duiven kan echter wel, met wat aanpassingen op de verzorging die ik de duiven kan geven.
De nadruk zal op de postduiven blijven liggen, er zijn hier al mooie resultaten mee bereikt.
Echter geeft het ook weer de mogelijkheid om wat meer op de Holle Kropper te focussen.
Vorig jaar had ik met de Holletjes al een goed jaar, afgemeten aan het aantal jongen dat werd grootgebracht. Na jaren kwakkelen en met pijn en moeite een paar jongen kunnen spenen, bracht dat wat perspectief.
in 2013 had ik al een resoluut besluit genomen. De overblijfselen van mijn eens zo mooie stam zwartroek, blauw en blauwschimmel hebben toen het veld geruimd. De weerstand tegen alles wat de postduiven het hok inbrachten was dusdanig laag dat er eigenlijk niets meer over was van de in de jaren zorgvuldig opgebouwde stam. Wat er nog was, was zo slecht van gezondheid dat ik er afscheid van genomen heb.
In datzelfde jaar heb ik bij Henk Weijmer wat zwartbonten kunnen halen. Bonten fokken was toch al iets wat op mijn verlanglijstje stond, mede gezien de historie van de Holle Kropper. 
Zoals al eerder gememoreerd kwam er niet veel van terecht, de postduiven slokten alle aandacht op. De liefde voor de Holle bleef echter.
Ik heb de laatste jaren ook wat duiven bij de familie Deuzeman gehaald, alsmede zitten er een paar dieren van Jurgen van Weijck in bruikleen.
Dat maakt dat de huidge stand op mijn hok als volgt is:
Ik heb dit jaar 1 koppel zwartbont, 1 koppel roodzilver(niet bont) x zwartbont, 1 koppel geelzilver, 1 koppel geelzilver maal roodzilver.
Mijn doel is in eerste instantie om wat dieren te fokken die perspectief bieden op een goed type en balans. De basis waarop ik ooit een mooie stam bouwde. 
Ik heb de andere kleurslagen dus op het hok om te zien of ik wat goede type dieren kan fokken, vandaar gaan we wel kleuren, iets bonts zou mooi zijn, maar kwaliteit staat voor kleur. Later komt de rest wel weer. 
Resultaten van de eerste ronde kweken: van de het koppel zwartbont liggen twee jongen, van de kruising roodzilver x zwartbont liggen ook twee jongen, dit lijken strawberry's te worden. De andere koppels waren helaas onbevrucht. De eitjes heb ik kunnen overleggen, waardoor ook de tweede rond al in aantocht is, hierbij waren er van 3 koppels bevruchte eieren, alleen de geelzilvers lieten het weer afweten. De tweede ronde heb ik ook kunnen overleggen, volgende week moeten deze eitjes uitkomen. De 4 koppels gaan inmiddels al op voor de derde ronde eieren. We gaan zien of we dit jaar een dier kunnen fokken waar we mee verder kunnen bouwen.

Hier wat foto's van mijn huidige kweekbestand:
Geelzilver x roodzilver

Koppel geelzilver

Roodzilver x zwartbont

koppel zwartbont
Tot de volgende!

hollecroppers.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten