zondag 27 maart 2016

1ste Paasdag, kweekupdate


De eieren van de eerste ronde die bevrucht waren zijn uitgekomen, tenminste 2 van de 4. Van de andere 2 kwam er eentje uit, waarvan het jong vervolgens dood lag, oorzaak, onervaren duivin en stramme oude doffer. De andere 2 liggen onder postduiven en groeien gestaag, misschien morgen en anders dinsdag een ringetje erom.
De tweede ronde eieren is er ook. Alle 5 koppels keurig op tijd. 1 koppel nogal onwillig, de duivin legt haar eieren liever op de gaasbodem van hun broedhok dan in de broedschaal. Ik ben hier niet zo'n voorstander van, eieren snel stuk, worden niet zo goed warm gehouden enz. Maar ja, de duivin dacht daar toch anders over. Aangezien het eieren van 2 zwartbonten zijn, heb ik de eitjes maar overgelegd naar het koppel roodbont/zwartbont. Ze waren wel bevrucht zag ik zojuist. Ook een ander koppel was bevrucht. De 2 laatste koppels kan ik morgen zien. De duivin van het koppel gaasbodemleggers zit even in het jongen hok, wachtend op de start van de volgende ronde. Dit zal volgende week zijn, dan hebben we de tweede ronde helemaal in beeld en kunnen we hergroeperen voor de derde ronde, waar nodig. Ik noem het zelf de drie weken cyclus, hanteer ik al jaren in de kweekperiode, zal eens zien of ik daar wat over kan schrijven de komende tijd.

Iedereen weer op de hoogte, goede week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten